www@toruande.org.pl
nie wiem czy podać :-)

Mutacja który nie wyróżnia się jakoś szczególnie. Ale skoro istnieje to przedstawić ją należy.

W 2009 roku Pedro Pietro, hodowca z Wenezueli, zgłosił, że posiada ptaki o odmiennym kolorze. Na pierwszy rzut oka były to pastele. Jednak skojarzenie z pastelem i NSL ino, zawsze dawało młodego podwójnego szpalta zielonego. Wykluczyło to allel a-locus.

MUTAVI otrzymało pióra, a ich badanie wykazało, że rzeczywiście był to rodzaj albinizmu. Dzięki tym badaniom można było już wykluczyć kilka mutacji. Fakt, że ptak, który według hodowcy urodził się z czerwonymi oczami, które po kilku dniach pociemniały, ograniczył liczbę możliwych mutacji do czterech. Może to być marbled (również czasami ma czerwone oczy w ciągu pierwszych kilku dni), cynamon, pallid lub faded. Uzyskane informacje wyraźnie wskazywały, że dziedziczenie było autosomalne recesywne i że istniały męskie i żeńskie szpalty. Wykluczyło to również cynamon i pallid. Na podstawie fenotypu można było również wyeliminować marbled, więc założono, że prawdopodobnie mamy do czynienia z faded. Tak zostało przyjęte.

Te odkrycia zostały opublikowane w magazynie BVA w czerwcu 2011 r. i zaraz po ich opublikowaniu wielu hodowców poinformowało, że posiadali już te „pastele urodzone z czerwonymi oczami” od wczesnych lat 80-tych. W tamtym czasie myśleli, że to odbiegający typ pastelu. Kilku twierdziło, że wciąż mają ograniczoną liczbę ptaków w swojej kolekcji, a wszyscy zakładali, że jest to autosomalna mutacja recesywna.

Na początku 2012 roku, Sergio Sanchez Martinez, współpracownik Dirka Van den Abeele z Hiszpanii, poinformował, że rozmawiał z Miguelem Alarza. Ten powiedział Sergio, że był pierwotnym hodowcą tego *faded* w Wenezueli. Pierwszego mutanta wyhodował już w 2003 roku. Do tej pory łączył je z różnymi mutantami. W 2011 roku połączył trzy samce *faded* A. fischeri z euwing, slaty i misty. Były to trzy samice sprowadzone z Europy. Zabawne jest to, że myślał, że w każdym gnieździe znów są młode *faded*. Kombinacja *faded* i euwing dała 1 zielone młode, 1 (prawdopodobnie) *faded* euwing i 3 *faded* zielone. Wyniki ze slaty i misty były takie same. W każdym gnieździe były młode *faded*. Jeśli jest to mutant autosomalny recesywny, może to nastąpić tylko wtedy, gdy inne ptaki również będą szpaltami *faded*. Biorąc pod uwagę fakt, że samice pochodziły z Europy, było to prawie niemożliwe. Do tego czasu wszystkie wyniki wydawały się być autosomalne recesywne, ale patrząc na powyższe wyniki, były wszelkie powody, by w to wątpić. Dla jasności: nie można było stwierdzić, czy te ptaki *faded* z ostatnich trzech kombinacji rzeczywiście urodziły się z czerwonymi oczami, ponieważ hodowca nie był obecny, kiedy się wykluły. Możemy być pewni, że pierwotne faded, autosomalna recesywna mutacja znaleziona w Australii u Agapornis fischeri, rzeczywiście mają czerwone oczy w chwili narodzin.

Pytanie, co się dzieje. Podejrzewano, że ten mutant może być recesywny SL (SexLinked - sprzężony z płcią). Następnie Pedro Pietro z Wenezueli przeprowadził pewną specyficzną kombinację, która wyraźnie pokazała w grudniu 2012 r., że ta mutacja rzeczywiście dziedziczy recesywnie SL. Kiedy już była pewność, zdano sobie sprawę, że nazwa faded nie może być użyta dla mutanta z Wenezueli. Pytanie zatem brzmiało: co to było? Jedną z istniejących mutacji, która przyszła na myśl, był według niektórych hodowców pallid. Pallid jednak nie całkiem pasuje. Na przykład redukcja obecnej eumelaniny jest mniejsza w tej mutacji niż w przypadku pallid. W stopach i pazurkach nadal znajduje się eumelanina, co nie ma miejsca w przypadku pallid.

Inną możliwością był cynamon, ale można to od razu wykluczyć, ponieważ w cynamonie kolor utworzonej eumelaniny jest brązowy, co nie miało miejsca w tym przypadku.

Należało więc szukać gdzie indziej. Wtedy przejrzano archiwa MUTAVI i znaleziono plik z 2003 r. wymieniający istniejącego mutanta u papugi stokówka prążkowana (Bolborhynchus lineola), który również dziedziczy recesywny SL i który ma ograniczoną redukcję eumelaniny (+/-15%), tak jak ten mutant. Co ważniejsze: próby parowania stokówki prążkowanej pozwoliły stwierdzić, że mutacja ta rzeczywiście jest allelem genu SL ino, dla tej mutacji nie została jeszcze zarezerwowana nazwa. Po dyskusjach nasunął się wniosek, że z listy dostępnych nazw dla mutacji na chromosomie płci, nazwa pale najlepiej pasowała do tej mutacji u Agapornis fischeri. Zatem używamy nazw pale green, pale blue, itp. dla tego fenotypu.

Pale u Agapornis lilianae??

W 2014 roku pierwsza (możliwa) pale Agapornis lilianae została wyhodowana przez Hennie Diedericks z RPA. Ponieważ kupił rodziców tych *pale* ptaków, nie ma pewności, czy jest to transmutacja, czy czysta mutacja. Pierwsza samica wyhodowana w 2014 roku została sparowana z jednym z jej synów i z tego skojarzenia wykluły się trzy młode *pale*.

Pale u Agapornis roseicoIlis??

Pod koniec 2015 roku grecki hodowca Panagiotis Vrannas wyhodował kilka Agapornis roseicollis, które mogą odpowiadać opisowi pale.

 

Kilka podstawowych wyników hodowlanych, najpierw wymieniono samce:

pale green x green
50% szans na green/pale (samce)
50% szans na pale green (samice)

green x pale green
50% szans na green/pale (samce)
50% szans na green (samice)

green/pale x green
25% szans na green/pale (samce)
25% szans na green (samce)
25% szans na pale green (samice)
25% szans na green (samice)

 

Opracowano na podstawie książki : "Lovebirds Compendium" - 2016 - Dirk Van den Abeele